podstrony tytuł

Czytanie na każdy dzień / Pismo Święte / Brewiarz

Super User

google playPismo Święte zawsze przy Tobie, zainstaluj bezpłatną aplikację na swoim telefonie lub tablecie z systemem Android, aby cały czas pismo święte było przy tobie:

pismoswiete brewiarz

Kliknij na ikonę, aby przejść do sklepu play z aplikacją i rozpocząć instalację.


 Czytania na każdy dzień (obowiązkowa pozycja dla każdego lektora i nie tylko)

mateusz

Kliknij na ikonę, aby przejść do strony z czytaniami na każdy dzień.

Czytania na każdy dzień


 Pismo Święte dostępne w sieci internet poprzez przeglądarkę Internetową

bibliatysiaclecia

Kliknij na ikonę, aby przejść do strony z Pismem Świętym.

Leśnicy

Super User

kult sw huberta spostol mysliwychApostoł myśliwych i leśników

Nawrócenie świętego Huberta
Bazylika St. Hubert
Tableau de Mathieu (1846)

Święty Hubert jest uznawany, aż po czasy współczesne, za jednego z najbardziej znanych i najbardziej ludowych świętych. Znany jest on jako chrześcijański patron myśliwych i polowań. Liczni wierni aż do XIX wieku pielgrzymowali do jego grobu w Ardenach. Historia życia świętego Huberta jest pełna zagadek, a nawet nonsensów. Sięga swoją historyczną osobowością VII i VIII wieku. Był autorytatywnie aktywny w czasie rozwoju państwa Karolingów. Urodził się w 655 roku, a zmarł 30 maja 725. Jako młodzieniec udał się na dwór w Neustrii, gdzie jego nieskazitelne maniery oraz ogólne zachowanie zaskarbiły sobie wyjątkową pozycję wśród dworzan i został wyniesiony do godności "księcia pałacu". Tu poślubił córkę Pippina z Heristai, z którą miał prawdopodobnie syna. Przez kilka lat pędził pełne przygód życie rycerza. Mniej więcej w tym czasie (682) oddał się całkowicie rozrywkom i próżnościom tego świata.

Jego stosunek do polowań można tłumaczyć szeregiem przypadków. Jak głosi legenda pochodząca dopiero z XI wieku i nie mająca podłoża historycznego, w poranek Wielkiego Piątku, wierni tłumnie gromadzili się w kościele, Hubert wybrał się na łowy. Kiedy ścigał wspaniałego jelenia, zwierzę zatrzymało się i odwróciło się do niego. Zdumiony Hubert ujrzał krzyż pomiędzy jego rogami i usłyszał głos mówiący: "Hubercie, jeśli nie zwrócisz się do Pana i nie będziesz wieść świętego życia, już wkrótce stoczysz się aż do piekła". Hubert zeskoczył z konia, padł na twarz i zawołał "Panie, co mam czynić?" Odpowiedź brzmiała: "Idź i odszukaj Lamberta, a on ci powie, co masz czynić".

Hubert nie czekając ani chwili wyruszył do Maastricht, gdzie Lambert był wówczas biskupem. Ten przyjął go życzliwie i stał się jego kierownikiem duchowym. W niedługim czasie zrezygnował ze wszystkich swoich honorów i stopnia wojskowego oraz zrzekł się, przysługującego mu z racji pierworództwa, prawa do księstwa Akwitanii na korzyść młodszego brata - Eudona.

Rozdawszy ubogim cały swój majątek osobisty, rozpoczął przygotowanie do kapłaństwa, a następnie przyjął święcenia i niedługo potem, stał się jednym z głównych pomocników świętego Lamberta w administrowaniu diecezją. Za radą świętego Lamberta udał się na pielgrzymkę do Rzymu. Podczas jego nieobecności, święty Lambert został zamordowany przez zwolenników Pappina. W tej samej godzinie, wydarzenie to miało być objawione w wizji papieżowi wraz z poleceniem wyświęcenia Huberta na biskupa.

W roku 720, posłuszny otrzymanej wizji biskup Hubert z wielką pompą przeniósł szczątki świętego Lamberta z Maastricht do Liege przy udziale kilku sąsiednich biskupów. Relikwie zostały złożone w kościele, wybudowanym na ten cel na miejscu męczeństwa. Rok później kościół ten mianowano katedrą przenosząc jednocześnie stolicę biskupstwa z Maastricht do Liege, stanowiącego wówczas mała wioskę. Stało się to fundamentem przyszłej wielkości Liege, gdzie święty Lambert czczony jest jako patron, a święty Hubert jako założyciel i pierwszy biskup.

Żywoty o świętym Hubercie opisują, iż przeczuwając zgon, potrafił przemawiać do wiernych. Wskazywał im na rzeczy ostateczne, a skoro sam stał już nad grobem, upomnienia sędziwego duchownego wywierały niemałe wrażenie. Prawdopodobnie wzywał i prosił swoich wiernych, aby żyjąc dobrze, pomagali tym samym swojemu pasterzowi zasnąć w pokoju.

Przed śmiercią wyznaczył miejsce swojego pochówku. Uprzedzony wizją o zbliżającej się śmierci wygłosił swoje pożegnalne kazanie, po czym zaraz zachorował i po 6 dniach zmarł ze słowami na ustach: "Ojcze nasz, któryś jest w niebie" ... Zmarł 30 maja 727 roku. W tym też roku część jego relikwii podarowano mnichom opactwa w Andage (Andagium), gdzie powstał bardzo szybko główny ośrodek kultu Huberta.

Jonas - biskup orleański i dziejopisarz żywota świętego Huberta wylicza różne cuda wśród pielgrzymów przybywających do grobu świętego Huberta. Najczęściej jego czciciele uzdrowieni zostali z wścieklizny przez dotknięcie ornatu, w którym Święty leżał ubrany.

Z okazji przeniesienia doczesnych szczątków świętego Huberta do miejscowości Andage anonimowy mnich pisze w roku 743 pierwszy żywot Świętego (Vita prima sancti Huberti), wykorzystując życiorys spisany w VII wieku przez Arnulfa von Metz. Opowiada on o cnotach i zasługach Huberta, o jego działalności misyjnej i o przemieszczeniu jego cielesnych szczątków. Ponadto, ukazuje cudowne wydarzenia za czasów jego życia i przy jego grobie. Tej biografii odpowiada zapis drugiego życiorysu (Vita sekunda) biskupa Jonasa von Orleans z roku 825, który na nowo opisuje sprawozdanie z przeniesienia.

Ks. kanonik Nikolaus von Luttich, w drugiej połowie XII wieku, sięga do życiorysu świętego Lambertusa i dokonuje przejścia do legendy, poprzez połączenie zjawisk nadprzyrodzonych z życiem doczesnym świętej postaci w trzecim życiorysie (Vita tertia sancti Huberti). Między innymi przedstawia pochodzenie Świętego. Wraz z tym tekstem legenda rozpoczyna swój własny żywot. Życiorys czwarty i piąty (Vita quarta i Vita quinta) oparte są na poprzednim wzorze.

Pod koniec XIV wieku Jean d'Outremeuse pisze w języku francuskim szósty życiorys Świętego (Vita sexta), który na początku XVI wieku zostaje przetłumaczony na język łaciński.

Wreszcie w 1526 roku Happart gromadzi tekst w jedną wersję, która zostaje nazwana (Vita septima) - żywot siódmy. Obydwie wersje szeroko opisują rodzinną historię Huberta.

Trudno oprzeć się wrażeniu, iż książka Integracyjny charakter kultu świętego Huberta, która ukazała się w roku 2004 napisana przez ks. dr Edwarda Rusina, stanowi kolejny, ósmy życiorys, w którym zgromadzono bogatą literaturę dotyczącą osoby Świętego, z terenów Francji, Niemiec, Belgii i Holandii. Już samo prześledzenie i zestaw tej mnogości literatury, malarstwa, rzeźby, daje pogląd, jak kult Świętego tworzył się i umacniał w czasie i przestrzeni europejskiego chrześcijaństwa i europejskiej kultury.


kult sw huberta tradycji ludowejKult świętego Huberta w tradycji ludowej

Nawrócenie św. Huberta
II połowa XV wieku
The National Gallery, Londyn

W tradycji ludowej, święty Hubert czczony jest także jako patron lunatyków i chorych na epilepsję.

Historia życia i legendy dostarczają budujących przykładów, stają się religijnymi opowiadaniami, ubogacającymi  duchowo człowieka. Dzięki zapisowi treściwych elementów składowych tworzą trwały, silnie oddziaływujący i przekonywujący obraz świętego Huberta. Ustne przekazy wnoszą jego cudowną działalność do codziennej rzeczywistości. Wszystkie teksy zwiastują wieść, że Święty jest prawdziwym wzorem i wiernym pomocnikiem. Przywołując sens wiary, przedstawiają one naocznie konkretny światopogląd. Tylko wiara w pomoc świętego orędownika, ugruntowana wiarą w łaskę Boga sprawia, że człowiek może uniknąć różnych zagrożeń. Warto więc przekonać się, jak rozwiną się kult świętego Huberta na kontynencie Europejskim.

Po śmierci świętego Huberta 30 maja 727 roku zaczął się szerzyć jego kult, który obejmował cały ówczesny krąg chrześcijańskiej Europy, z Hiszpanią i Anglią. Działo się to podobno za sprawą jego niebiańskiej stuły, przez dotknięcie której miał już za życia leczyć chorych ludzi i zwierzęta. Podobne właściwości miał mieć darowany mu przez papieża, klucz niebiański. Sława jego wielkich uzdrowicielskich czynów rozchodziła się po całym obszarze Ardenów i po Brabancji. Pod jego wezwaniem powstały na tamtych ziemiach liczne kościoły i klasztory.

Dzięki dużemu rozgłosowi o obecności ciała Świętego, ściągającego liczne pielgrzymki, miejscowość położona w pobliżu grobu, przyjęła nazwę Świętego Huberta. Pod taką nazwą jest znana po dziś dzień.

Kult świętego Huberta, upowszechniał się w krajach europejskich przede wszystkim za sprawą cudów przypisanych temu Świętemu. Pierwsza książka Miracula sancti Huberti (cuda świętego Huberta) - zredagowana około 850 roku przez miejscowego benedyktyna - przytacza osiem cudów, które miały miejsce podczas ćwierćwiecza po 825 roku. Wśród cudownie uzdrowionych są trzej niewidomi i trzej paralitycy. Niektóre cuda zdarzały się w dniu patronalnego święta 3. listopada, inne w dniach procesji. Z książki o cudach świętego Huberta można dowiedzieć się, jakie obietnice składali proszący o pomoc np. pewien kowal przyrzekł darować świecznik do kościoła za szczęśliwe odnalezienie konia. Od czasu pierwszego cudu zakonnicy rozporządzili bicie w dzwony i śpiewanie Te Deum.

Istnieje także drugi zbiór tekstów Miracula, w których znajdujemy opowieści o 30. cudach przypisanych relikwiom świętego Huberta.

Mówiąc o miejscach poświęconych kultowi świętego Huberta nie sposób pominąć dziejów opactwa świętego Huberta i miejscowości Saint Hubert w Belgii. To tu powstało europejskie centrum Huberta, rozbudowane w XVI i XVII wieku. Wykonano tu relikwiarz świętego Huberta, który zginął w czasie reformacji.

Od XV wieku opactwo Saint Hubert staje się miejscem pielgrzymkowym, do którego wyrusza wielu wiernych, aby tam oddać cześć Świętemu. To sprawiło, iż opactwo przez kilka stuleci cieszyło się wielką sławą i dostatkiem. Szpitale imienia świętego Huberta, Bractwa świętego Huberta i ruchy jego imienia wspierały pielgrzymów.


kult sw huberta ikonografiiKult świętego Huberta w ikonografii

Nawrócenie św. Huberta. Anioł przynosi stułę
Miniatura w modlitewniku Anny von der Bretagne
Koniec XV wieku, Paryż

Kult świętego Huberta uwidoczniony jest w sposób szczególny w ikonografii. Grafika pobożna na małych obrazkach z wizerunkiem świętego Huberta, występuje stosunkowo rzadko, w porównaniu z częstotliwością ilustracji innych świętych ludowych. Okoliczność ta tkwi w dynamice i geografii kulturowej oraz kulturowo-religijno-historycznych warunkach. Ilustracje można wykazać od końca XII wieku. Spotyka się tu najczęściej dwa typy ilustracji: Hubert, jako biskup w szatach pontyfikalnych z ogólnymi atrybutami oraz jeleń z krzyżem miedzy porożem, a także róg myśliwski i klucz. Drugi sposób przedstawienia pokazuje Świętego, jako dostojnego myśliwego (wskazanie na legendarne pochodzenie przez szlachecki przywilej polowania) z oszczepem myśliwskim lub z mieczem, szpadą lub kordelasem, klęczącego i wpatrującego się w krzyż w porożu (białego) jelenia. Obydwu formom przedstawienia towarzyszy najczęściej atrybut jelenia, przy czym zwierzę występuje zarówno jako cała figura lub jako jej połowa, albo leży u stóp Świętego czy też stoi obok niego, pojawia się w tle lub też istnieje jako miniatura na ewangeliarzu postaci biskupa. Ponadto daje się też zauważyć głowa jelenia z krzyżem. Jako dalszy atrybut dodawane są psy, zwłaszcza do przedstawień myśliwego. Jeleń w ikonografii chrześcijańskiej i szeroko poza nią posiada szczególną siłę symbolu. Symbolikę białego koloru w wydaniu jelenia, należy interpretować jako mistyczny symbol Chrystusa, który wzywa Huberta do zmiany sposobu myślenia i do rezygnacji z dóbr tego świata.

Kolejnym, indywidualnym atrybutem świętego Huberta jest róg. Róg myśliwski ma wskazywać na to, że Hubert tak jak głosi jego legenda, był myśliwym, zanim został wyświęcony na biskupa i tak jak jeleń, również róg jako atrybut, wyrósł z jego legendy.

Do indywidualnych dodatków zalicza się ponadto klucz, o czym była już mowa. Według legendy przekazał go Hubertowi święty Piotr w Rzymie po święceniach biskupich.

Oprócz tego wśród atrybutów Świętego pojawia się stuła, którą również w oparciu o legendę, założył Świętemu anioł podczas święceń biskupich. Stułę używano jako ważne medium przy wykonywaniu rytuałów uzdrawiania.

Również koń Świętego zalicza się do ikonograficznego wyposażenia i zwraca uwagę tak samo, jak dostojne szaty na eksponowany stan społeczny.

Święty Hubert występuje wspólnie z innymi świętymi marszałkami (z Antoniuszem Eremitą, Korneliuszem i Kwiryniuszem) lub z tymi świętymi, których atrybutem jest także jeleń.

Wszystkie omówione powyżej ilustracje pokazują Huberta w małych pobożnych obrazkach, pochodzą one z XVII, XVIII, XIX i XX wieku.


kult sw huberta w rzezbieKult świętego Huberta w rzeźbie i malarstwie

Widzenie Huberta
Fritz von Wille (1860-1941)

Na najstarszym zabytku - rzeźbie z około 1300 roku w Saint Hubert - Hubert przedstawiony jest w stroju pontyfikalnym bez atrybutów, lecz z insygniami biskupa i rogiem myśliwskim leżącym na księdze. Podobnie na relikwiarzu z końca XVII wieku w kościele St. Lambert w Beers. Jako myśliwy, Hubert najczęściej ukazywany jest z jeleniem stojącym u stóp (witraż z około 1440 roku w kościele świętej Marii w Kolonii) lub z małą figurką jelenia w dłoni znajdującej się w narodowym muzeum w Kopenhadze.

Ponadto, spotyka się wizerunki Huberta z jeleniem i psem (rzeźba z XVI wieku z kościoła świętego Jakuba z Lowanium) lub z sokołem myśliwskim (obraz z XV wieku w kolegiacie w Karoca).

Róg myśliwski jako atrybut pojawia się często w niemieckiej rzeźbie barokowej (figury w ołtarzach z 1620 r. w kościele w Wolsfed i z początku XVIII wieku w Nonnweiler).

Tylko raz Hubert ukazany jest z kluczami na księdze (płaskorzeźba w kościele parafialnym w Lendersdorf).

Cykliczne przedstawienia, ilustrujące epizody z życia i legendy o świętym Hubercie, występują zwłaszcza we flamandzkim malarstwie monumentalnym (freski z końca XIII wieku w Saint Hubert).

Do zabytków malarstwa tablicowego należy retabulum nieznanego malarza z 1500 roku ze scenami: Pielgrzymka Huberta do Rzymu, Przekazanie Hubertowi stuły przez anioła, Hubert rozdzielający w kościele chleb i wino w celu zapobiegania wściekliźnie, Huber leczący chorych swoim błogosławieństwem (Muzeum w Donaueschigen) itp.


Najstarsze kościoły i niektóre kaplice świętego Huberta w Europie

Warto w tym miejscu przedstawić niektóre najstarsze kaplice i kościoły pod wezwaniem świętego Huberta w Europie, które ukazują wielki kult i cześć oddawaną Świętemu. Do nich należy kościół zamkowy w Wohldenbergu z 1286 roku. W lewobrzeżnych nadreńskich niemieckich krainach - w diecezji Trier - można wskazać do roku 1600 sześć kościołów z imieniem Huberta. Z 267 kościołów parafialnych obszaru francuskojęzycznego do roku 1500 tylko trzy poświęcone były Hubertowi. Oprócz tego jeszcze dziesięć kościołów filialnych.

Osobliwy dowód kultu Huberta znajduje się w starym kościele w Wolsfeld nad rzeką Bittburga. Podczas prac restauratorskich w latach 1958-1962 ujrzało światło dzienne malowidło ścienne przedstawiające Huberta na rumaku. Druga scena pokazuje nawróconego, klęczącego myśliwego, który już zsiadał z konia i którego głowę otacza aureola. Jego spojrzenie skierowane jest na cudotwórczą stułę, którą podaje ręka wystająca z chmur. Ten obrazowy, późnośredniowieczny oddźwięk w wolsfeldzkim kościele, pochodzi z I połowy XVI wieku.

Godnym wspomnienia jest także kościół Huberta w Niederkyll koło Prum, z wielkim ołtarzem stworzonym przypuszczalnie około 1755 roku, którego centralny obraz jest wariacją flamandzkich wzorców interpretacji Huberta, a mianowicie odwrócony bokiem w uproszczonej formie.

Kolejnym dowodem, potwierdzającym popularność patrona myśliwych są kaplice polowe i krzyże przydrożne. Stawiano je w większości w XVII wieku. Przyozdobione były płaskorzeźbami z wizerunkiem samego biskupa lub w towarzystwie jelenia. Wyjątkowa w swoim rodzaju jest kaplica Huberta w Birresdorf.

Wszystkie wymienione kościoły i kaplice pochodzą z Niemiec. Wiele jest także w Belgii, Austrii czy Luksemburgu. Oczywiście chodzi tu głownie o Saint Hubert w Ardenach. Słynne kościoły Nadrenii dowodzą wielkiego szacunku patrona z Arden.

Warto wspomnieć, że podczas gdy jeszcze w XIII/XIV wieku kościoły o imieniu Hubert ograniczały się prawie do tych miejscowości, które znajdowały się w jakimkolwiek związku z opactwem Saint Hubert, tak od XV wieku, aż do czasów obecnych powstała sieć około 1700 miejsc kościelnej czci, która sięga od Bretanii i Loary, aż do Wezery i Menu, z wieloma rozsianymi miejscami sięgającymi kultu nawet od Anglii po Węgry.

Kult świętego Huberta w sposób szczególny rozpowszechniony był w Europie, głownie w Saint Hubert, jednakże znalazł swoich wyznawców również w Polsce już w początkach XV wieku.


kult sw hubertaKult świętego Huberta w Polsce

Obraz świętego Huberta ufundowany przez
uczniów I i II klasy Państwowego Liceum
Spółdzielczego w Miłocinie w roku szkolnym
1947/48

 W Polsce kult świętego Huberta pielęgnowały środowiska rycerskie i dworskie uprawiające myślistwo. Przyjęto też zachodnioeuropejskie formy kultu, jak msze wotywne o Hubercie w leśnych kaplicach jego imienia, błogosławieństwo sprzętu myśliwskiego, broni i zwierzyny.

Kult świętego Huberta na ziemie polskie trafia już w XV wieku, o czym świadczy istnienie pod jego wezwaniem bractwa religijnego w Chełmży. W Rzeczypospolitej kult Świętego umocnił się w epoce saskiej i to jako patrona myśliwych. Zarówno August II, jak i August III byli zapalonymi myśliwymi. Zwłaszcza ten ostatni, z wielką pompą i okazałością obchodził dzień 3. listopada, otwierający ośmiodniowe łowy, których program układał osobiście. Z tych czasów, utrwalił się w Polsce obyczaj inauguracji jesienno-zimowych łowów, w dzień świętego Huberta. Do kultury i obrzędowości myśliwskiej weszły na trwałe tradycje mszy świętej hubertowskiej inaugurującej łowy. Teksty i sama liturgia tych mszy świętych była znacznie krótsza niż mszy niedzielnej.

Dowodów kultu świętego Huberta na ziemiach polskich jest bardzo wiele. Emblematy związane ze Świętym, poroże z krzyżem, umieszczano na myśliwskich strzelbach, znaczkach. Były także godłami czasopism łowieckich.

Myśliwi budowali często temu Świętemu kaplice, kapliczki leśne i kościoły. Warto wspomnieć niektóre, aby zwrócić uwagę na różne sposoby okazywania czci świętemu Hubertowi.

Jeden z nich, to zabytkowa kaplica z Rzeszowa - Miłocina, wybudowana w latach 1741-1745. Ufundowana została przez Jerzego Lubomirskiego - właściciela Rzeszowa. Oprócz zabytkowej kaplicy w tej samej miejscowości wybudowano nowy kościół w roku 2000, pod tym samym wezwaniem, co zabytkowa kaplica. Dzięki temu tu powstaje centrum kultu świętego Huberta w Polsce.

W związku z tym, że parafia świętego Huberta w Miłocinie była do niedawna jedyną parafią w Polsce szczycącą się takim patronem, każdego roku 3. listopada jest odwiedzana przez myśliwych z całego regionu. Msze święte hubertowskie mają swoją uroczystą i niepowtarzalną oprawę.

O tej parafii myśliwskiej wydano kilka publikacji i kilkanaście obrazków z ilustracją Świętego. Wśród książek to: "Miłocin nie tylko dla myśliwych", "Integracyjny charakter kultu świętego Huberta" oraz "Historia życiem i wiarą pisana" - wszystkie autorstwa ks. dr Edwarda Rusina. Warto też nadmienić, iż w tej parafii od kilki lat działa prężnie "Bractwo świętego Huberta".

Kult Świętego ma również miejsce w drugiej parafii w Polsce pod wezwaniem świętego Huberta, a mianowicie w Zalesiu Górnym koło Warszawy. To tutaj 3. listopada 1996 roku odsłonięto i poświęcono pomnik z brązu świętego Huberta. Przedstawia postać świętego Huberta w stroju biskupim wraz z atrybutami. Godne podkreślenia jest to, iż znajduje się tutaj ikona - ołtarzyk, przedstawiająca świętego Huberta. Przy parafii w Zalesiu Górnym powołana została w 2002 roku "Konfraternia świętego Huberta patrona leśników".

Kult świętego Huberta znany jest też obecnie w diecezji chełmińskiej. Kaplica Huberta w Chełmży zawdzięcza przypuszczalnie swą genezę istniejącemu tam bractwu Huberta (założone prawdopodobnie w XV wieku, istniało jeszcze w XX wieku). Do świętych relikwii znajdujących się w skarbcu katedry w Chełmży, zaliczyć należy cudowny klucz świętego Huberta.

W XVIII wieku przybudowano kaplicę świętego Huberta do kościoła świętego Mikołaja w Popowie Biskupim i umieszczono w niej obraz Huberta z XVII wieku.

Oprócz wymienionych kaplic i kościołów warto wspomnieć o innych miejscach w Polsce, które są znakiem czci i uwielbienia świętego Huberta. Są to kaplice: w Boleszynie koło Lidzbarka, w Chlenowie koło Gryfina, w Głowaczówku, w Istebnej, w Leoncinie, w Okoninach Polskich, w Urzędówku, w Łącku oraz wiele innych znajdujących się najczęściej w lasach, a których opiekunami są Koła Łowieckie.

W ostatnich latach np. w okręgu rzeszowskim powstały nowe kaplice i kapliczki, jak np.: w Głogowie Małopolskim, w Lipnicy, w Kolbuszowej, w Wilczej Woli, w Leżajsku, w Brzyskiej Woli, w Grodzisku Górnym, w Łańcucie, w Dobryninie, w Czajkowej, w Sadkowej Górze, w Borze pod Głogowem, w Woli Zgłobieńskiej, w Sochanie, w Albigowej, w Stalowej Woli, w Harcie i wielu innych miejscach w całej Polsce.

Jak Polska długa i szeroka znajduje się w różnych miejscach wiele obrazów, witraży, pomników, a nawet ulic, czy też szkół imienia świętego Huberta. Można też znaleźć na różnych witrynach internetowych kościoły, kaplice i miejsca poświęcone świętemu Hubertowi. Świadczy to o renesansie kultu patrona myśliwych na ziemiach polskich.


Źródło: http://www.swietyhubert.parafia.info.pl

Żywy Różaniec

Super User

róże różańcowe

Żywy Różaniec w Przewozie

Modlitwa różańcowa jest modlitwą człowieka za człowieka; jest modlitwą ludzkiej solidarności, modlitwą wspólną odkupionych, która odbija w sobie ducha i intencje pierwszej z odkupionych, Maryi, Matki i obrazu Kościoła; jest modlitwą za wszystkich ludzi świata i historii, żywych i umarłych, powołanych do tworzenia wraz z nami Ciała Chrystusa i do stania się wraz z Nim współdziedzicami chwały Ojca”. (Jan Paweł II)

Od połowy XIX wieku najbardziej popularną różańcową wspólnotę modlitewną stanowi Stowarzyszenie Żywego Różańca, założone przez Paulinę Jaricot (1799-1862) w Lyonie w roku 1826. „Najważniejszą… rzeczą i najtrudniejszą jest uczynić różaniec modlitwą wszystkich” – napisała wtedy. Każdy człowiek może znaleźć w ciągu dnia kilka minut, aby odmówić dziesiątek różańca, czyli jedną tajemnicę. Paulina Jaricot zaczęła organizować piętnastoosobowe grupy, nazwane później „żywymi różami”. Każda z osób tworzących piętnastkę zobowiązuje się do odmawiania jednej tajemnicy, czyli wszyscy razem odmawiają codziennie cały różaniec. Wszystkich członków róży dotyczy taka sama zasługa jakby odmówili cały różaniec. Nie odmówienie tajemnicy nie oznacza grzechu, a jedynie utratę zasługi.

Celem Stowarzyszenia Żywego Różańca jest według Założycielki wspieranie modlitwą, ofiarą duchową i materialną działań misyjnych Kościoła. Dziełu Pauliny Jaricot udzieliło poparcia wielu biskupów oraz ojciec generał Zakonu Dominikanów, który przyłączył Stowarzyszenie Żywego Różańca do dominikańskiej Rodziny Różańcowej, obejmującej Bractwa Różańcowe i Różaniec Wieczysty. Papież Grzegorz XVI wydał „breve” aprobujące stowarzyszenie. Żywy Różaniec w krótkim czasie rozprzestrzenił się w całej Francji, a następnie na świecie. Po pięciu latach, w roku 1831, Paulina Jaricot napisała: „Liczba odmawiających dziesiątek różańca rośnie z niewiarygodną szybkością we Włoszech, Szwajcarii, Belgii, Anglii i wielu regionach Ameryki. (…) Wszędzie, gdzie tworzą się piętnastki, można zauważyć nie notowane wcześniej umacnianie się dobra”. Kilka lat później dodała: „Stopniowo stajemy się zjednoczeni w modlitwie ze wszystkimi ludźmi świata”. Papież Leon XIII w „breve” z 13 czerwca 1881 roku napisał m.in. „Paulinie Jaricot … zawdzięczamy szczęśliwy pomysł rozdzielenia wśród piętnastu osób piętnastu dziesiątków Różańca. W ten sposób … cudownie rozpowszechniła i uczyniła nieustanną modlitwę do Matki Bożej”. Gdy kilkadziesiąt lat później powstały Papieskie Dzieła Misyjne, Żywy Różaniec w naturalny sposób stał się ich wiernym współpracownikiem.

Rozpoczynając 25 rok swojego pontyfikatu, Jan Paweł II w liście apostolskim zatytułowanym „Różaniec Dziewicy Maryi” ogłosił Rok Różańca (czas od października 2002 do października 2003 roku). Ojciec Święty wprowadził nową część różańca, tajemnice światła, uwzględniające lata publicznej działalności Pana Jezusa, „aby różaniec w pełniejszy sposób można było nazwać streszczeniem Ewangelii”. Odtąd cały różaniec liczy 20 tajemnic, to znaczy że Róży musi należeć 20 osób.

 logo zrzeszenia zywego rozanca 311x320

 

Do czego zobowiązują się członkowie Żywego Różańca:

Pragną żyć według Ewangelii, która jest fundamentem i źródłem życia chrześcijańskiego. Różaniec jest modlitwą ewangeliczną, ponieważ zawiera Modlitwę Pańską i Pozdrowienie Anielskie oraz ewangeliczne Tajemnice naszego odkupienia. Z tego powodu Różaniec nazywamy streszczeniem lub zbiorem najważniejszych prawd Ewangelii.

Pragną żyć wiarą, nadzieją i miłością, należeć bowiem do Żywego Różańca znaczy – wierzyć w istnienie Boga i wierzyć Bogu, który przemawia, ufać Bogu i w Jego dzieło zbawienia oraz kochać Boga, a w Bogu i dla Boga ludzi.

 

Przyjęcie do Róży Żywego Różańca

Żywy Różaniec składa się z „Żywych Róż”. Każda Róża posiada dwadzieścia osób, z których każda odmawia codziennie jeden dziesiątek różańca czyli jedną tajemnicę, połączoną z rozważaniem. W ten sposób odmawiany jest w Róży codziennie cały Różaniec – dwadzieścia tajemnic. Jest to „wieniec różany” składany u stóp Królowej. Przyjmowanie do Żywego Różańca dokonuje się u  Ks. Proboszcza.

W parafii prowadzona jest Księga Żywego Różańca, do której wpisuje się imię i nazwisko. Na czele Róży stoi zelator lub zelatorka oraz ich zastępcy. Róża obiera sobie Patrona, od którego bierze nazwę.

 

Zmiana Tajemnic Różańcowych

Raz w miesiącu członkowie Żywego Różańca dokonują zmiany tajemnic różańcowych.

Zmiana tajemnic w KOŚCIELE W PRZEWOZIE następuje w I PIĄTEK każdego miesiąca po Mszy św. o godz. 17:00 (od X do Wielkanocy) lub o 18:00 (od Wielkanocy do X), a w KOŚCIOŁACH FILIALNYCH W NIEDZIELĘ i zawsze wcześniej jest ogłaszana w informacjach duszpasterskich. Przewodniczy jej Ks. Proboszcz, który w słowie zachęca do życia chrześcijańskiego, podaje miesięczną intencję, błogosławi tajemnice przyniesione przez zelatorów, odmawia jeden dziesiątek Różańca i kończy nabożeństwo pieśnią maryjną.

 

Obowiązki Członków Róż Żywego Różańca:

- Najważniejszym obowiązkiem jest odmawianie codziennie jednego dziesiątka różańca.

- Udział w miesięcznej zmianie tajemnic różańcowych.

- Częste przystępowanie do Sakramentów św. Spowiedź i Komunia św.

- Rozszerzanie czci Maryi przykładem życia i działalnością apostolską.

- Odważne stawanie w obronie wiary i Kościoła na wzór św. Dominika.

- Udział w pogrzebie zmarłego członka Żywego Różańca oraz w modlitwach za spokój jego duszy

 

Odmawianie modlitwy różańcowej to główny cel istnienia Róż. Celem następnym jest szerzenie kultu Matki Bożej. Jednym z przejawów szerzenia kultu Najśw. Sakramentu jest zamawianie Mszy Św. za zmarłych i w intencji żywych.

OBECNIE  istnieje  w naszej parafii 6 Róż Różańcowych (dane na dzień 05.02.2023 r.).

"Różaniec to skarb, który odkryć trzeba na nowo" – powiedział Papież Polak. Zachęcamy więc do tej tak prostej, a tak bogatej modlitwy. Mamy nadzieję, że dzieło różańcowej modlitwy będzie rosło w naszej parafii w coraz większą liczbę róż.

 

PAPIESKIE INTENCJE NA ROK 2024

 

STYCZEŃ

 

docenienie daru różnorodności w Kościele

Módlmy się do Ducha Świętego, aby pomógł nam rozeznać dary różnych charyzmatów we wspólnotach chrześcijańskich i odkryć bogactwo wielu tradycji liturgicznych wewnątrz Kościoła.

 

LUTY

 

Za nieuleczalnie chorych

Módlmy się, aby osoby nieuleczalnie chore oraz ich rodziny zawsze miały niezbędną opiekę i wsparcie, zarówno medyczne, jak i ludzkie.

 

MARZEC

 

Za współczesnych męczenników

Módlmy się za tych, którzy w różnych częściach świata narażają swoje życie z powodu Ewangelii, aby rozpalali Kościół swoją odwagą i misyjnym entuzjazmem.

 

KWIECIEŃ

 

szacunek dla kobiet

Módlmy się, aby wewnętrzne bogactwo i godność kobiet były szanowane we wszystkich kulturach i aby zniknęło zjawisko dyskryminacji, która przynosi tyle cierpienia w różnych częściach świata.

 

MAJ

 

O dobrą formację osób zakonnychseminarzystów

Módlmy się, aby siostry i bracia zakonni oraz seminarzyści wzrastali w swoim powołaniu, dobrze korzystając z formacji ludzkiej, religijnej, duchowej i wspólnotowej, dzięki czemu staną się wiarygodnymi świadkami Ewangelii.

 

CZERWIEC

 

Za uchodźców

Módlmy się, aby emigranci, zmuszeni z powodu wojen lub głodu do pełnej zagrożeń i niebezpieczeństw ucieczki, znaleźli akceptację i nowe perspektywy życia w krajach, które ich przyjmują.

 

LIPIEC

 

opiekę duszpasterską nad chorymi

Módlmy się, aby sakrament namaszczenia chorych dał przyjmującym go osobom oraz ich bliskim siłę od Pana, stając się dla wszystkich widocznym znakiem współczucia i nadziei.

 

SIERPIEŃ

 

Za przywódców politycznych

Módlmy się, aby przywódcy polityczni służyli obywatelom, pracując dla integralnego rozwoju człowieka i dla dobra wspólnego, szczególnie troszcząc się o najuboższych i o tych, którzy stracili pracę.

 

 WRZESIEŃ

 

troskę człowiekaświat

Módlmy się, aby każdy z nas usłyszał i wziął sobie do serca wołanie ziemi i ofiar klęsk żywiołowych i zmian klimatycznych oraz zobowiązał się do troski o świat, który zamieszkujemy.

 

PAŹDZIERNIK

 

Za wspólną misję

Módlmy się, aby Kościół nadal wspierał ze wszystkich sił synodalny styl życia, jako znak współodpowiedzialności, promując uczestnictwo, komunię i misję łączące księży, osoby konsekrowane i świeckich.

 

LISTOPAD

 

Za osoby, które straciły dzieci

Módlmy się za wszystkich rodziców, którzy opłakują śmierć swojego syna lub córki, aby znaleźli wsparcie we wspólnocie oraz zaznali pokoju i pocieszenia Ducha Świętego.

 

GRUDZIEŃ

 

Za pielgrzymów nadziei

Módlmy się, aby nadchodzący jubileusz umocnił nas w wierze, pomógł nam lepiej poznać Chrystusa Zmartwychwstałego w naszym życiu i przemienił nas w pielgrzymów chrześcijańskiej nadziei.

 

papież Franciszek, Watykan, 31.12.2022 r.

Tłumaczenie za PDM

 

 

 

 

 

Caritas

Super User

 

Caritas to miłość, określony rodzaj miłości
miłość bratnia, podnosząca, wspierająca, akceptująca
.

 

 Caritas nowe logo         

 

Działalność dobroczynna realizowana była w Kościele od samego początku jego istnienia. Na przełomie XIX i XX wieku zaczęto podejmować próby ujednolicania i skoordynowania działań charytatywnych prowadzonych wcześniej w sposób indywidualny, głównie przez zakony i bractwa kościelne.

W działalność charytatywną Kościoła (Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej) włącza się nasz Parafialny Oddział Caritas.

Tworzą go ludzie dobrej woli, którym nie obce są słowa Chrystusa cokolwiek uczyniliście jednemu z tych najmniejszych, Mnieście uczynili…” (Mt 25,40)

Zapraszamy do współpracy wszystkich ludzi dobrej woli, którzy swoim czasem chcą podzielić się z potrzebującymi!

Dziękujemy WSZYSTKIM, Osobom indywidualnym za każde wsparcie duchowe i materialne! 

 

Kontakt:

Parafialny Oddział Caritas
ul. Krótka 10

68-132 Przewóz

tel. (68) 375 10 55

Odpowiedzialny: Ks. Proboszcz Jerzy Kot CM
kom.  692 498 382

Działalność:

Caritas pragnie dostrzegać całego człowieka, a więc jego potrzeby duchowe i materialne, dlatego staramy się, aby wszyscy, którzy do nas przychodzą mogli tę pomoc otrzymać.

Pomoc ta udzielana jest parafianom najbardziej potrzebującym poprzez:

wydawanie paczek żywnościowych (mąka, cukier, ryż, kasze, konserwy, makaron, herbatę i in.) wg listy z Gminy,

– odwiedzanie chorych, starszych parafian z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy,

– przekazywanie życzeń świątecznych wszystkim chorym, starszym osobom - kartki przygotowane przez uczniów Szkoły Podstawowej, Wolontariuszy,

– organizowanie wyjazdów dla dzieci w czasie ferii zimowych i wakacji (Hotel Gołębiewski, basen Tropicana, Świątynia Wang, Mc Donalds - do Karpacza),

– przygotowanie i wręczanie upominków dzieciom z okazji np. Konkursu Różańcoegoy, Spotkanie ze Świętymi, św. Mikołaja, Konkursu Szopek i in.

Działalność Parafialnego Oddziału Caritas możliwa dzięki:

– ofiarom pieniężnym składanym przez parafian, osoby indywidualne.

– rozprowadzaniu świec wigilijnych, paschalików i in.

 

Kilka razy w roku odbywają się zebrania członków Parafialnego Oddziału Caritas z udziałem Ks. Proboszcza na których omawiane są sprawy związane z działalnością POC.

 caritascaritas2 caritas3caritas4caritas5

hacklink al duşakabin fiyatları fethiye escort bayan escort - vip elit escort dizi film izle erotik film izle duşakabin hack forum casibom marsbahis marsbahisgirtr marsbahis matadorbet casibom starzbet dinamobet enobahisvozolcasibombettilt girişBetofficePusulabetonwinsupertotobet girişxslotxslot yeni girişxslot yeni girişmatadorbethilbet girişbets10onwinsekabet twitter grandpashabet girişgrandpashabet girişjojobetjojobetjojobet girişMarsbahis Girişmeritroyalbet güncel adrestempobet giriş adresbahsegel güncel adresrestbet güncel adresbahigo güncel adresonwin güncel girişgrandpasahbet güncel adresbetist güncel adres1xbet güncel adresbetgram güncel adresbettilt güncel adresgolegel güncel adresfunbahis güncel adresgorabet güncel adreshilbet güvenilir girişjojobetmaltcasino güncel adresparmabet güncel adresbetticket güncel adresAsyabahis güncel adresNakitbahis güncel adresbetwinner giriş adresBetgaranti giriş adresrbet giriş adresmilanobet giriş adreslordbahis giriş adresaresbet giriş adresbetkom giriş adrestipobet giriş adrestipobet365 twitermostbet giriş adresmarsbahis giriş adressahabet giriş adresmatadorbet giriş adresbetine giriş adresgobahis giriş adresfixbet giriş adresmatadorbet giriş adrespashagaming giriş adresroyalbet giriş adresroyalbet giriş adresholiganbet giriş adresbaywin giriş adrespokerklas giriş adreswinxbet giriş adresmatadorbet giriş adresbetturkey giriş adresyouwin giriş adreshepsibahis giriş adresrexbet giriş adresjetbahis giriş adressuperbetin giriş adresbetexper giriş adresbahiscasino güvenilir giriştarafbet güvenilir girişpusulabet güvenilir girişbahsine güvenilir girişbetpas güvenilir girişikimisli güvenilir girişbetpark güvenilir girişbetebet güvenilir girişbetwoon güvenilir girişparibahis güvenilir girişjojobet girişcasibomtumbet twitterpusulabetkolaybet twittersüperbahis güncel adrespiabet güncel adrestarafbet güncel adresdinamobetbetturkeyceltabet giriş adresligobet giriş adresorisbet giriş adresbetlike giriş adresistanbulbahis giriş adresultrabet giriş adresmariobet giriş adreskralbet giriş adrestipobet twitterbetcio güvenilir giriştipobetsonbahis güvenilir girişonwin güncel adresbetzula güvenilir girişsekabet güvenilir girişntvsporbet güvenilir girişbetvole güvenilir girişsetrabet güvenilir girişbetkolik güvenilir girişprivebet güvenilir girişonwinpadisahbet güvenilir girişmatadorbet twitterpasacasino güvenilir girişsahabetbetsat güvenilir girişjojobet güvenilir girişdumanbet güvenilir girişpinbahis güvenilir girişnorabahis güvenilir girişmrbahis güvenilir girişcapitolbet güvenilir girişartemisbet güvenilir girişatlasbet güvenilir girişgalabet güvenilir girişmarsbahis güvenilir girişmatbet güvenilir girişmatadorbet güvenilir giriştarafbet güvenilir girişstarzbet güvenilir girişcasibommatadorbet twittercasibomgalabetjojobetcasibomtipobetonwinsahabetmatadorbettipobetonwin girişmatadorbet girişsahabet girişstarzbetbetpublicsüpertotobetfixbetxslotbetmatikbetkommariobettarafbetbahiscom1xbetgrandpashabetfixbetonwincasibomparibahistümbetjojobetbetvoletruvabetmarsbahiskalebethiltonbetvbetmavibet güncelsahabetbycasinomavibet twitterStarzbetpusulabet güncel girişjojobetmatadorbetmatadorbet twittermatadorbet giriş betco altyapılı sitelerkareasbet girişdeneme bonusu veren sitelersiyahbayrakaynabahçeşehir escortkareasbet güncel girişBetingo Güncel GirişBakırköy Escortmanifest izleesbet girişesbet girişbullbahisbenimbahis güncel girişFTN Bahis Sitelerigüvenilir casino sitelerigobahis güncel girişasper casinoGüvenilir poker siteleribahis forumesenyurt escortbeylikdüzü escortbeylikduzu escortistanbul escortyabancı dizi izle30 TL Bonus Veren Bahis Siteleri betmatikmariobetonwinbetistsüpertotobetgrandpashabet telegramBetist Girişbakırköy escortbest casino sites in canadaxslot giriş adresijojobetbetpark girişbetistmarsbahis girişBahis Siteleribetturkeybetturkey girişbetturkeyBinance Kayıt Olmasuperbetinmariobetdeneme bonusu veren sitelerdeneme bonusu veren sitelerportobetelitcasinobetkomsonbahisEntrümpelung firmaefesbetYouwin girişTipobetHack forumBetturkeybetcuptipobetdeneme bonusu veren sitelerdeneme bonusu